Ak by ťa niekto požiadal, aby
si opísal kresťanský život dvoma slovami, ako by si reagoval? Ja osobne by som
bez zaváhania odpovedal: Nasledovanie Ježiša. To je podstata kresťanského
života. Toto je živo ilustrované pri
obrátení Matúša, vyberača daní. Ako tak sedel v svojej kancelárii
a vyberal dane, Ježiš prechádzal okolo a jednoducho povedal dve slová:
„Nasleduj ma.“ Matúšova večnosť závisela od jeho reakcie. Postavil sa,
a šiel za Ježišom...
Dve základné podmienky
Ak sa rozhodneme reagovať tak
ako Matúš, zistíme, že sú tu dve podmienky, predtým ako začneme s nasledovaním:
„Ak chce niekto prísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme svoj kríž a ide
za mnou.“ Po prvé, musíme zaprieť samých seba; po druhé musíme
vziať svoj kríž. Zaprieť znamená povedať:
„Nie!“ Musíme povedať: „Nie!“ svojmu nástojčivému, nárokujúcemu
a presadzujúcemu sa egu. Musíme zopakovať Ježišovu modlitbu v Getsemane:
„Nie moja vôľa, ale Tvoja nech sa stane.“ Len potom, keď sme zapreli
samých seba, môžeme vziať svoj kríž. Niekto raz definoval náš kríž ako miesto,
kde sa Božia vôľa križuje s našou. V skutočnosti je to miesto
popravy....
Vyzvaný Bohom vo sne
Takmer pred 50 rokmi som
zvykol viesť pravidelné evanjelizačné stretnutia v Londýne na Speaker´s
Corner, Marble Arch. Jedného dňa počas tohto obdobia som mal živý sen,
v ktorom som videl muža kážuceho na Speaker´s Corner. Jeho posolstvo bolo
dobré, ale bolo tu niečo ohľadom jeho vzhľadu, čo sa mi nepáčilo. Jeho telo
bolo akosi pokrútené a zdalo sa mi, že má konskú nohu. Avšak nepripisoval som svojmu
snu žiadnu dôležitosť. Asi o týždeň neskôr som
mal presne ten istý sen. Vyvodil som z toho, že sa mi Boh snaží niečo
povedať, opýtal som sa: „Pane, kto je ten muž? Jeho kázeň bola dobrá, ale na
jeho vzhľade sa mi niečo nepáči. Kto je to?“ Pánova odpoveď bola okamžitá
a priama: „Ty si tým mužom!“ Boh odo mňa jasne vyžadoval nejaké dôležité zmeny,
ale nevedel som presne aké...
Božie trojnásobné zabezpečenie
Na zabezpečenie úplného
oslobodenia z tyranie hriechu je potrebné trojité Božie zabezpečenie.
Najskôr musel Boh jednať s našimi hriechmi – hriešnymi činmi, ktoré sme my
všetci spáchali. Pretože Ježiš zaplatil na kríži plnú cenu za naše hriechy, Boh
nám môže odpustiť bez toho, aby kompromitoval svoju vlastnú spravodlivosť. Jeho
prvým zabezpečením je preto odpustenie. Potom však musel Boh jednať
s našou skazenou prirodzenosťou v nás, ktorá spôsobila, že sme
spáchali tieto hriešne činy. Jeho zabezpečením bola poprava – usmrtil túto
hriešnu prirodzenosť. Avšak dobrou správou je, že táto poprava sa konala pred
viac ako dvadsiatimi storočiami, keď Ježiš zomrel na kríži...
Osobná duchovná inventúra
Žiaľ mnoho úprimných
kresťanov nikdy neporozumelo alebo nevyužilo toto Božie zaopatrenie. Neustále
vyhlasujú, že im boli odpustené ich hriechy, ale nevedia, že Boh sa tak isto
postaral o vyriešenie problému starého človeka, t.j. o jeho usmrtenie
a aby jeho miesto zaujal nový človek. Dôsledkom toho je ich kresťanský
život únavný, opakujúci sa kruh: padnutie do hriechu – pokánie – prijatie
odpustenia – a potom znovu padnutie do hriechu... Nikdy neprežijú
uvoľnenie z nadvlády starej hriešnej prirodzenosti...
Pohľad do budúcnosti
Ukončím letmým pohľadom do
budúcnosti z Knihy Zjavenia Jána 7. a 14. kapitoly. Na konci tohoto veku
si Boh vyvolí 144.000 Izraelitov, nasledovníkov Mesiáša. Pošle ich do sveta,
ktorý sa kláti pod ťarchou veľkého súženia a zožnú žatvu duší takú veľkú,
že ju nikto nemôže zrátať. Zjavenie Jána 14:1-5
vykresľuje týchto 144.000 potom, ako víťazne ukončili svoje poslanie
a s najväčšou pravdepodobnosťou spečatia svoje svedectvo svojou
vlastnou krvou. S menami Otca a Syna napísanými na ich čelách,
uctievajú Boha piesňou, ktorá znie ako hukot mnohých vôd a ako zvuk
veľkého hromu – pieseň, ktorú sa nikto iný nemôže naučiť. Akí sú to ľudia? Ich charakter je jasne
vykreslený: sú sexuálne čistý; v ich ústach nieto falošnosti; sú bez
chyby. Ako dosiahli takýto bezchybný charakter? Existuje len jedna jednoduchá
odpoveď: Nasledujú Baránka kamkoľvek ide. Inšpiruje ťa to tak ako mňa,
túžbou nasledovať Ježiša viac?