Počas
mnohých rokov mojej služby som často vyučoval o Duchu Svätom. Mojou
skúsenosťou bolo, že lepšie porozumenie Ducha Svätého nás môže učiniť oveľa
efektívnejšími pre Božie kráľovstvo. Je to Duch Svätý, ktorý pokračuje
v Ježišovej službe v našich životoch. Jednou
z kľúčových služieb Ducha Svätého je byť naším Vodcom. Bol poslaný Bohom
Otcom, aby nás viedol skrze život. V Evanjeliu podľa Jána 16:13 Ježiš
hovorí: „Ale
keď príde On, ten Duch pravdy, uvedie vás do každej pravdy...“ V Liste
Rimanom 8:14 apoštol Pavol vysvetľuje prakticky, ako môžeme žiť ako Božie deti:
je to skrze vedenie Ducha Svätého. „Lebo
všetci, ktorí sú vedení Duchom Božím, tí sú synmi Božími.“ Čas,
ktorý je tu použitý, je priebehový prítomný čas: Tí, ktorí sú pravidelne vedení
Duchom Božím, tí sú synmi Božími. Slovo „syn“ tu hovorí o zrelosti. Nie je
to slovo pre dojča, ale pre dospelého syna. Nato, aby sme sa stali deťmi
Božími, musíme sa znovuzrodiť z Ducha Božieho. Ježiš to jasne vyjadril
v Evanjeliu podľa Jána v tretej kapitole. Keď sme sa už znovuzrodili
nato, aby sme vyrástli a stali sa dospelými a úplnými, potrebujeme
byť pravidelne vedení Duchom Svätým. Smutnou
pravdou je, že mnoho kresťanov, ktorí sa znovuzrodili, nikdy skutočne
nepokračovali v tom, aby boli vedení Duchom Svätým. Následkom toho nikdy
nedosiahnu stav dospelosti. Nikdy sa nestanú zrelými a úplnými kresťanmi,
ako má Boh v úmysle. Preto je tak veľmi dôležité, aby sme sa zaoberali
touto témou – byť vedený Duchom Svätým...
Dosiahnutie spravodlivosti
Biblia
hovorí o dvoch spôsoboch, ako je možné dosiahnuť spravodlivosť
pred Bohom: skrze zákon a skrze milosť – a tieto dva spôsoby sa
vzájomne vylučujú. Ak sa snažíš dosiahnuť spravodlivosť skrze zákon, nemôžeš ju
dosiahnuť skrze milosť. A ak sa snažíš dosiahnuť spravodlivosť skrze
milosť, potom ju nemôžeš dosiahnuť skrze dodržiavanie zákona. Je nesmierne
dôležité, aby sme to zdôraznili, pretože podľa môjho pozorovania sa mnoho
kresťanov snaží zmiešať zákon a milosť. Snažia sa zachovať v dobrom
postavení s Bohom sčasti skrze zákon a sčasti skrze milosť. Pravdou
je, že v skutočnosti nerozumejú ani zákonu ani milosti...
Len zostaň spojený
V Evanjeliu
podľa Jána 15:1 Ježiš porovnáva náš vzťah voči Nemu k viniču
a ratolestiam: „Ja
som ten pravý vinič, a môj Otec je vinár.“ Vinohradník
je ten, ktorý robí orezávanie. Vo
veršoch 4-5 Ježiš pokračuje a hovorí svojim učeníkom: „Zostaňte
vo mne a ja vo vás; ako letorast nemôže niesť ovocie sám od seba, keby nezostal
na viniči, tak ani vy, keby ste nezostali vo mne. Ja som vinič, vy ste
letorasty. Kto zostáva vo mne a ja v ňom, ten nesie mnoho ovocia, lebo bezo mňa
nemôžete nič robiť.“ Letorasty
viniča nenesú hrozná skrze mnohé úsilie. Neurobia predsavzatie a nepovedia
si: „Teraz prinesiem hrozná!“ Letorasty rodia hrozná jednoducho tým, že
zostávajú napojené na kmeň viniča. Ten istý život, ktorý je v kmeni,
prúdi cez letorasty a život v letorastoch prináša náležitý druh
ovocia. Ježiš povedal: „Ja som vinič, vy ste letorasty. Ak zostanete vo mne – v
spojení so mnou – tak budete prinášať mnoho ovocia.“...
Mapa alebo Sprievodca?
Na
základe mojej vlastnej skúsenosti by som sa rád s tebou podelil
s malým príkladom, aby sme si to ozrejmili. Viem, aké to je, keď sa človek
usiluje zapáčiť sa Bohu svojím vlastným snažením. V určitom období som sa
snažil byť viac „náboženským“. Ale ostal som taký znechutený. Nevedel som, čo
mám robiť! Naučil som sa však, že to je iba časť procesu, ktorá oživí naše
chodenie s Ježišom. Toto
podobenstvo sa týka mapy a vodcu: Predpokladajme, že sa nachádzaš na istom
mieste a potrebuješ nájsť cestu k vzdialenému cieľu v krajine, ktorou si nikdy necestoval. Boh ti ponúka dve
možnosti. Môžeš si vybrať mapu alebo osobného sprievodcu. Si
silnou osobnosťou, si šikovní a sebestačný. Boh ti hovorí: „Čo si vyberieš,
mapu alebo sprievodcu?“ Tvoja odpoveď znie: „Dokážem dobre čítať mapy,
a preto si zoberiem mapu.“ Poznáš správny smer, ktorým máš ísť, a tak
sa vyberáš na cestu. Slnko svieti, vtáci spievajú a ty sa cítiš dobre.
Hovoríš si: „Je to ľahké! Je to ako kúsok dobrého koláča!“...
Nevesta, ktorá dôverovala
svojmu Sprievodcovi
Pasáž
z Prvej knihy Mojžišovej 24. kapitoly je jasným záznamom o tom, ako
Abrahám získal nevestu pre svojho syna Izáka. Poslal svojho služobníka späť do
krajiny Mezopotámie, aby tam našiel mladú ženu pochádzajúcu z jeho
vlastnej rodinnej vetvy, ktorá (podľa zvykov danej doby) bola podstatnou
požiadavkou. Tento
príbeh je podobenstvom, ktoré sa odohralo v histórii. Abrahám
predstavuje Boha Otca. Izák predstavuje Ježiša Krista, Syna. Vyvolená nevesta
(ktorej meno je Rebeka) predstavuje Cirkev. Potom tu je ešte jedna ďalšia
hlavná osobnosť, ktorá ostáva bezmenná: Služobník. Služobník predstavuje Ducha
Svätého. Pasáž z Prvej knihy Mojžišovej 24. kapitoly obsahuje autoportrét
Ducha Svätého. Príznačným je, že sa ani nepomenúva. Duch Svätý nikdy
neupozorňuje na seba samého, ale vždy pracuje na tom, aby priniesol slávu
Otcovi a Synovi...